Με αφορμή τις πρόσφατες εκδηλώσεις στην Κονίσπολη και την έντονη ρητορική από την αλβανική πλευρά, ο πρώην υφυπουργός Αντώνης Μπέζας αναδεικνύει την επικίνδυνη εργαλειοποίηση του λεγόμενου «Τσάμικου». Σύμφωνα με την ανάλυσή του, το ζήτημα αυτό δεν αποτελεί πλέον μια περιθωριακή εμμονή, αλλά ένα συστηματικό εργαλείο πίεσης που χρησιμοποιούν τα Τίρανα, προκειμένου να δημιουργήσουν τεχνητούς αντιπερισπασμούς απέναντι στα δίκαια αιτήματα της Ελληνικής Εθνικής Μειονότητας στην Αλβανία.
Ο κ. Μπέζας υπογραμμίζει πως η αλβανική πλευρά επιχειρεί μια ανιστόρητη εξίσωση, προσπαθώντας να εξισώσει τη νόμιμη παρουσία της ελληνικής μειονότητας με τις αξιώσεις απογόνων εκείνων που συνεργάστηκαν ενεργά με τις δυνάμεις κατοχής κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι πράξεις βίας και τα εγκλήματα που διαπράχθηκαν στη Θεσπρωτία και την Πρέβεζα, όπως η τραγική εκτέλεση των προκρίτων της Παραμυθιάς, αποσιωπώνται συστηματικά από την επίσημη αλβανική ρητορική, η οποία επιλέγει να ξεκινά την ιστορική της αφήγηση βολικά από το 1944.
Καταλήγοντας, ο πρώην βουλευτής Θεσπρωτίας επισημαίνει ότι η Ελλάδα δεν μπορεί να περιορίζεται πλέον σε μια παθητική και αμυντική στάση. Απαιτείται μια ολοκληρωμένη και επιθετική στρατηγική δημόσιας διπλωματίας, η οποία θα βασίζεται στην επιστημονική τεκμηρίωση, τη συστηματική προβολή των ιστορικών γεγονότων και τη σύνδεση της ευρωπαϊκής πορείας της Αλβανίας με τον σεβασμό στην αλήθεια και τις αρχές καλής γειτονίας. Η χώρα οφείλει να αναδείξει διεθνώς την πραγματική διάσταση του ζητήματος, προστατεύοντας τα εθνικά της δίκαια και την ιστορική μνήμη των θυμάτων της κατοχικής βίας.
